Esecuzione e desrizione del significato di ogni kata

Home Page
Home Page

Per la versione Inglese cliccare sull'ìmmagine sottostante

The Kata of Goju - Ryu

kata S a n c h i n ***** tre guerre / conflitti

Il Kata Sanchin è la pietra miliare di molte scuole di Go-Ju-Ryu e Uechi Ryu. Fu importato dal Fukien una provincia del sud della Cina ad Okinawa. Si ritiene che questa forma rappresenti l’essenza del karate e che senza una profonda comprensione non potrebbero essere percepiti i livelli piu’ alti. Sanchin ha una leggendaria tradizione che ha le sue origini in Cina e fu importato dall’India da un monaco buddista Bohdidarma fu mandato come missionario dal suo Maestro Prajnartara al monastero Shaolin per succedere al monaco Bohdiruci. I monaci cinesi erano in cattive condizioni fisiche per le pratiche di meditazione molto restrittive tanto che Bohdidarma dovette introdurre un sistema per rafforzare la forza fisica e aumentare la loro vitalità. Introducendo i metodi del kata dell’introspettiva spirituale dell’arte marziale indiana del Kalaryi con due metodi di yoga conosciuti in Giappone come il ekkin-Kiko (trasformazione del tendine, esercizio per l’energia vitale) e il Senzui-kiko (purificazione del Midollo, esercizio per l’energia vitale). Si deve notare che in quel periodo, nel tempio di Shaolin, questa pratica sarebbe stata specialmente praticata per approfondire lo studio degli insegnamenti buddisti e non per scopi di autodifesa. I monaci erano consapevoli che vi erano tre conflitti interiori; della mente, del corpo e respiro; questi dovevano essere controllati per permettere un aumento spirituale, ma ciò richiedeva energia e vitalità. L’uso di esercizi fisici divenne parte integrale dell’allenamento dei monaci e la combinazione della posizione esoterica delle mani e del corpo (conosciuto come Mundras, espressione dell’insegnamento del Budda) vennero studiati e affinchè, essendo state create, potessero evolvere in nuove forme. Attraverso i secoli, nuove forme sono state create dai monaci per inglobare differenti livelli spirituali, anche se la perfezione della forma dipendeva dal risveglio spirituale. In questo contesto, le forme della meditazione in movimento erano per ritualizzare il combattimento contro i demoni dentro di noi stessi. Questi insegnamenti si sono evoluti e sono stati cambiati attraverso le varie generazioni e furono enfatizzate quelle di difesa poiché l’influenza del tempio era cresciuta sia politicamente che finanziariamente tanto che furono minacciati da diversi punti sia da banditi che da soldati degli imperatori. Così il tempio buddista allontanò la plebe e furono insegnati e divulgati come arti marziali. Così la leggenda narra che dal significato di yoga composto come protezione di se stessi disarmata e un metodo di meditazione, nel tempio si sviluppò e andò oltre per divenire una parte integrale delle arti marziali della Cina. Nell’ultimo secolo, queste arti marziali furono portate ad Okinawa dalla provincia di Fukien e furono inserite dai maestri di Okinawa come metodi di difesa. Una di queste forme che emersero in Okinawa fu il Sanchin nel dialetto di Fukien si chiama San-Chien ed in Mandarino è San-chan. "San" significa "tre" e "Chin" battaglia, conflitto o guerra. Il kata sanchin significa tre lotte o tre conflitti. Questo Kata, inoltre, è considerato come un kata di base, portatore dell'essenza del Go-Ju-Ryu. Praticandolo si impara a concentrare la forza attraverso la respirazione, indurendo i muscoli del corpo. Si colpisce spesso il corpo di colui che lo esegue, per verificare e stimolare la concentrazione dei muscoli. Questo kata caratterizza la durezza e la forza (Go).

                 Sanchin - "Three Battles/Conflicts"

 

One of two "heishu " Kata of Goju-Ryu, Sanchin is probably the most misunderstood Kata in all of Karate.  In contrast, it is probably the single most valuable training exercise in Goju-Ryu.  Like the other Kata of Goju-Ryu, Sanchin  can be found in several Chinese arts (San Jan), particularly the southern styles including four styles of Crane Boxing, Dragon Boxing, Tiger Boxing, Lion Boxing, Dog or Ground Boxing and Monk Fist.  Sanchin has such aspects as deep, diaphragmatic breathing found in many internal arts as well as external attributes like mechanical alignment and muscular strength.  Because many martial artists have little or no understanding of the true history and nature of the Chinese arts from which Okinawan Goju-Ryu has its roots, Sanchin has become little more than an isometric form performed with dangerous tension and improper breathing techniques.

 

The original Sanchin that Higaonna Sensei learned from RuRuKo (1852-1930) was performed with open hands and with less emphasis on muscle contraction and "energetic" breathing.   With the changes brought about by Emperor Meiji (Meiji Restoration Period 1888-1912), Higaonna Sensei changed the open hands to closed fists as the martial meaning was no longer emphasized.  Later Miyagi Sensei would again alter the Kata in pattern alone. 

 

Sanchin translates as "3 Battles" or "3 Conflicts".  This has many meanings.  First it refers to the struggle to control the body under physical fatigue.  With fatigue the mind begins to lose focus and thus the spirit begins to diminish as well.  Therefore Sanchin develops discipline, determination, focus, perseverance and other mental attributes.   The Chinese refer to this as Shen (spirit), Shin (mind) and Li (body).  Another possible interpretation refers to the "Three Burners" of the body as decribed in Traditional Chinese Medicine (TCM).

Kihon Kata

Kata Gekisai dai Ichi e ni

Gekisai-Dai-Ichi e Ni sono stai composti nel 1941 da Chojun Miyagi per i principianti, come kata di base per permettere di imparare le tecniche elementari di attacco e di difesa.

           Gekisai Ichi / Gekisai Ni - "Attack & Destroy"

 

The Gekisai Kata were formulated by Chojun Miyagi Sensei in 1940 as a form of physical exercise for high school boys and to help popularize Goju-Ryu among the public of Okinawa.  In 1948, after WWII, Miyagi Sensei began to teach the Gekisai Kata in depth as a regular part of Goju-Ryu in his own dojo.  Until this time, Sanchin was the first Kata taught in Goju-Ryu.  Sanchin is physically and mentally a demanding Kata and requires a great deal of time and patience to learn and perform properly.  The Gekiaai Kata however are easier to learn and perform, and contain dynamic techniques which are more attractive to young people.  These Kata contain the same kanji for "sai" found in Saifa.  This would suggest that even though these Kata were designed primarily as a form of exercise, Miyagi Sensei included his understanding of combat as part of their makeup.

Kata Saifa

Il nome cinese di questo kata è Zuo-Fa, nome che rimanda a un metodo per vincere, attraverso tecniche di presa, un avversario che attacca. Questo kata è composto principalmente da tecniche che si basano sul seguente principio: attaccare immediatamente con la mano che ha appena parato.

 

                     Saifa - "Smash and Tear Apart"

 

Saifa is the first of the classical combative Kata taught in Goju-Ryu.  Goju-Ryu's Kata origins come from the martial arts taught in the Fuzhou area of southern China, largely Crane and Xingyi/Baqua as well as other internal and external martial arts.  Kanryo Higaonna Sensei was taught this Kata, along with the other Kata of Goju-Ryu, while he studied in China from 1863-1881 under the direction of RuRuKo (Xie Zhongxiang in Chinese) and others.  These Kata and martial strategies would become the basis of the the quanfa of Higaonna Sensei, which later Miyagi Sensei would call Goju-Ryu.  From an understanding of the grappling and striking techniques of this Kata, Saifa can be interpreted to mean grabbing and tearing of tissue in close-quartered combat.

S e i e n c h i n

Il nome di questo kata in cinese è Sui yun jing. "Sui" significa "seguire liberamente" (il cambiamento della situazione di combattimento), "Yun" designa il movimento e "Jing" la forza o l'energia. "Sienchin" è quindi il kata attraverso il quale si impara e si acquisisce un'energia mobile che segue adeguatamente la situazione mutevole del combattimento: La sua particolarità tecnica è di utilizzare le gambe mezzo di spostamento, ma non per dare calci. La tecnica delle gambe, lo spostamento, permette di assicurare una migliore efficacia alle tecniche di mano.

                Seiyunchin - "Control/Suppress and Pull"

 

 

The name Seiyunchin implies the use of techniques to off balance, throw and grapple.  It is this understanding that imparts the original intentions of the Kata of Naha-te before the sport alignment of modern Karate.  Seiyunchin contains close-quartered striking, sweeps, take-downs and throws.  Though the Kata itself is void of kicks, many practitioners make the grave mistake by missing the opportunity to apply any leg technique.  Though almost invisible to the untrained eye, the subtleness of "ashi barai" and "suri ashi" can represent foot sweeps, parries and traps.

Sanseru 36 tecniche

Questo nome significa "36", il doppio di 18, cifra che si pronuncia San Shi Liu in cinese. Con questo kata si acquisiscono i movimenti per applicare le tecniche di attacco in equilibrio su una gamba.

                          Sanseru - "36 Hands"

 

Sanseru is unique as Miyagi Sensei studied this Kata under a direct student of RuRuKo during his studies in Fuzhou, China beginning in 1916.  Sanseru, from its numerical designation, would seem to have its roots in Buddhism.  This is not to infer that there is a religious connection or implication with this Kata or Karate, but simply that Buddhism was a part of the culture of the people of that time.  It should also be noted that numbers had a very important role in the language of the more ancient Chinese before the invention of kanji.

 

A more realistic explanation of this and the other numerically named Kata is that they refer to a systematic method and understanding of certain groupings of vital acupressure points.  It is this science that the martial arts was based upon and developed.

 

Feng Yiquan, who lived during the Ming Dynasty (1522-67) developed this particular method of using variations of "36" forbidden points to defeat his opponents.  Other disciples of Feng created other quans expanding the number to 72 and ultimately 108.

 

Sanseru is found in the following styles of Chinese Boxing: Crane, Tiger, and Dog

S h i s o c h i n

Il nome cinese è Shi zhen jing: "shi" significa "vera potenza", "zhen" designa l'atto di strangolare o di premere, "jing" significa "forza" o "energia". Questo nome quindi designa il kata attraverso il quale si imparano le tecniche di attacco con strangolamento e pressione, e anche la difesa contro queste tecniche. In effetti, in questo kata, si impara a liberarsi dalle tecniche di strangolamento e di leva, a schivare certe tecniche di proiezione e a contrattaccare, rompendo con colpi di palmo.

     Shisochin - "Four Directions/Gates of Conflict/Attack"

 

Shisochin translates as "Four Gates" or "Four Directions of Conflict".  To leave it at that discounts a truer understanding.  The third kanji is the same found in Sanchin and Seiyunchin, which translates as "battle" or "conflict".  This lends to a deeper definition of its meaning.  The idea of four directions can come from the performance of the four shotei in four directions.  It can also represent the four elements represented in Chinese medicine (Acupuncture is one) of Wood, Fire, Metal and Water with man representing Earth.  Since this was the science and culture of that period in China when Higaonna and Miyagi both studied in Fuzhou, it would be a great oversight to discount this aspect as a very probable explanation of the Kata's name and martial intent.

Sesan 13 tecniche

Il nome di questo kata deriva probabilmente dall'espressione cinese "shi san shi " , che significa  ( le tredici energie ) . Secondo l'yi jing, il Libro dei Mutamenti, uno dei grandi testi cinesi, base del taoismo e del confucianesimo, i fenomeni dell'umiverso si manifestano attraverso tredici energie.

 

                          Sesan - "13 Hands"

 

Sesan, Sanseru and Sepai all share the kanji "se".   This may well be a Chinese dialect of the Okinawan term "te" or "fighting hand", referring to life-protection techniques.  To better understand these Kata requires a more defined understanding of the language and culture of the people from which these Kata originated.

 

Sesan is believed to be the oldest of all Okinawan Goju-Ryu Kata.  There is a version of Sesan practiced in the Shorin schools, but in comparison, the Goju-Ryu version is longer and much more complex. 

 

Sesan is practiced in the following styles of Chinese Boxing: Dragon, Lion and Monk Fist

Sepai 18 tecniche

                                                   
Questo kata deriva probabilmente dalla tecnica Shi Ba Shou, tecnica di base del Shiba Luohan Quan, una delle correnti dello Shaolin Quan del sud. Seipai e Shiba vogliono dire entrambi "18". Questo kata si compone di 18 tecniche fondamentali di pugno e calcio, e di parate. Possiamo pensare che, a partire dalla concezione tecnica di questo Kata, simboleggiata dal numero 18, siano stati elaborati i seguenti kata, chiamati "36" Sanseiru, "118" Suparinpei ecc...

 

                            Sepai - "18 Hands"

 

The reference to "18" in naming this Kata has a couple of interpretations.  Like Sanseru, there is suggested a connection to Buddhist philosophy.  Another insinuates "18 guards for the King".  The most apparent and most meaningful in the naming of Sepai is again from the martial arts development and the use of attacking pressure points.  18 is one half of 36 suggesting that perhaps an alternative set of attacks and defenses of preferred techniques and strategies from the original Sanseru 36. 

Sepai is found in Monk Boxing. 

K u r u r u n f a

Il nome cinese è Kun Lun Fa, che indica il metodo di Kun Lun, metodo insegnato al tempio buddista del Monte Kun Lun. Il kata prende il nome, probabilmente, da una guardia chiamata Yama Gamae, "guardia del monte". Questo kata include un gran numero di tecniche di proiezione, in particolare, una tecnica chiamata Tako Te, "mani di polipo", che permette di afferrare efficacemente l'avversario. Si utilizza anche uno spostamento particolare per effettuare, avvicinandosi molto all'avversario, una parata seguita da una presa.

 

                        Kururunfa - "Holding Ground"

 

Kururunfa epitomizes the ideals of Go-"hard and Ju-"soft".   Stance transitions are quick and explosive while the hands techniques are employed using "muchimi" or a heavy, sticky movement.  As in the other kata of Goju-Ryu, it is quite evident that grappling and close-quartered fighting is the favored fighting style.  The same kanji "fa"is found in Saifa. Again, this would suggest a strong emphasis on grappling. Where most other styles' Kata concentrate on "block/punch", it is obvious from the unique techniques that this is not the case with Goju-Ryu.

Suparinpei 108 tecniche

Suparinpei o Betchurin unico kata ad avere due nomi ed il loro significato è "18" cifra che si pronuncia "Yi Bai Ling" in cinese. Nel pensiero buddista, ogni essere umano ha 108 radici di sventura, che deve sforzarsi di dominare nel corso della propria vita. E' considerato come una sintesi tecnica della scuola Go-Ju-Ryu ed è situata alla fine dell'apprendistato. Questo kata è stato creato dal Maestro Miyagi.

                       Suparinpei - "108 Hands"

 

Suparinpei is the most advanced Kata in Goju-Ryu.  It contains the greatest number of techniques and variations.  Suparinpei is deceptive in that it appears simple in execution but when combined with transitions and changing tempos, it is only surpassed by Sanchin in technical difficulty and understanding.

 

Once again, the number "108" is suggested to have origins in Buddhism and can represent the "108 sins of man". On the Chinese New Year, temple bells are rung 108 times to "drive away the evils of man".

It is believed these named associations with Buddhism is based upon the lack of factual knowledge of the true nature of these quan.

 

Secondly, with the cutural changes that took place in China during and after the Boxing Rebellion (1900) and the fall of the Qing Dynasty (1644-1911), little emphasis was placed on learning such complex arts. Most who learned the fighting arts after this time, did so as a means of exercise, recreation or artistic performance.  In additon, the wide-spread use of firearms reduced the need and effectiveness for hand-to-hand combat as a means to civil defense.

Suparinpei is found in the following styles of Chinese Boxing: Dragon, Tiger and Monk Fist.

Tensho mani che girano

Il Maestro Miyagi ha composto questo kata dopo aver studiato l'arte cinese del combattimento nella Scuola del Sud (Rokkishu) al tempo del suo viaggio nel Fujian. Questo kata rappresenta la cedevolezza (Ju) del Go-Ju-Ryu, lo si esegue a mano aperta e con un lavoro di respirazione. E' complementare al kata Sanchin, insieme compongono la coppia Go-Ju.

                        Tensho - "Turning Palms"

 

The second "heishu" kata in Goju-Ryu, Tensho is derived from the Chinese form "Rokkishu".  Unlike Sanchin, which is almost identical to its Chinese counterpart, Tensho is uniquely Okinawan.  From his understanding of the Kata of Goju-Ryu and the "nature of man", Miyagi Sensei developed Tensho to further complete his Goju-Ryu where Sanchin left off.  Tensho has many of the same principles of Sanchin but goes further to include more intricate concepts of the techniques of Goju-Ryu.  These concepts expressly come alive in kakie, which in advanced training, breathes life into the bunkai of the Kata of Goju-Ryu.

 

The most notable difference between Sanchin and that of Tensho is that the breathing is explicitly different than that of Sanchin.  The breathing of Tensho is not "hard" and external like Sanchin.  The breath is internalized distinctively different and to the uneducated will appear to be the same as Sanchin.

 

The term "heishu" translates as "closed".  As with every aspect of Okinawan Karate, there is more than one definition.  First, "heishu" can refer to muscle contraction and "ibuki" style breathing unique to Sanchin and Tensho.  Secondly, it can imply the restriction and specific direction of energies within the energy pathways of the body, both superficial and deep.  The other 10 Kata are referred to as "kaishu" or "open", as they are free of constant muscle contraction and breathing is "normal".

In questo Dojo si studiano anche i kata "Zuki-no  kata e Ukeno kata", composti da Sensei Seigo Tada Presidente della Seigokan Go-Ju-Ryu-karate-Do, appresi dal Maestro Francesco Cuzzocrea durante gli anni di studi con il Sensei Tatsuto Sadanobu e altri due kata composti rispettivamente, nel 1999 (Ju-Go) e nel 2002 (Gekisai-Dai-San), da Shihan Francesco Cuzzocrea.